Råd om mental sundhed

Hvordan får jeg fyldt hverdagen ud? Hvordan kan jeg forholde mig til ikke at se mine holdkammerater og undgå at føle mig ensom? Hvordan fastholder jeg god trivsel eller kommer tilbage hertil?

Det er vigtigt at du har fokus på din mentale sundhed og vi har nedenfor samlet en række gode råd til, hvordan du fastholder en god trivsel – eller potentielt kommer tilbage dertil.

1. Undgå at fokusere for meget på, hvornår du kan komme i gang igen

Forbliv positiv og fokusér på det, du kan kontrollere
Ingen kan på nuværende tidspunkt svare på, hvornår træning og turnering kan tages op igen. Søg at acceptere, at den del er ude af dine hænder. Du kan derimod kontrollere, hvad du selv vælger at gøre i den nuværende situation. Det er ikke sikkert, at du kan føle tilfredshed på samme måde, som når du kan dyrke din sport, men du kan aktivt udfordre negative tanker og negativ adfærd ved bevidst at sætte alternative og positive tanker i stedet og blive ved at gentage dem. Hvis du vælger at arbejde med dette aktivt, vil det sandsynligvis give dig endnu mere i værktøjskassen, som du vil få gavn af i din sportskarriere. 

Søg positiv motivation i alternative målsætninger
Du skal selvfølgelig holde dig i form efter bedste evne under de givne omstændigheder. Og du skal følge anvisninger fra din klub, idet du dog skal tage højde for de særlige regler, der gælder for hjemsendte på lønkompensationsordning. Men søg at finde andre målsætninger, der kan motivere dig positivt til at holde dig i gang fysisk og mentalt. Hvis du alene fokuserer på dit mål om at være i bedst mulig form, og på at holde dig klar til at spille, kan din motivation blive udfordret af uvisheden om, hvornår træning og turnering starter op igen. Andre typer mål kunne eksempelvis være, at du vil blive stærkere mentalt eller, at du vil øge din springstyrke. 

 

2. Brug dit netværk og hjælp andre 

Hold hyppig kontakt til dine venner og familie
Det er vigtigt at fastholde din kontakt til familie, venner og dit sociale netværk i øvrigt. Vær opsøgende frem for at trække dig tilbage, og find de muligheder for ikke-fysisk kontakt, som kan fungere for dig. Husk, andre har også brug for at fastholde deres sociale kontakt, så de bliver helt sikkert glade for at høre fra dig. 

Vær opmærksom på dine holdkammerater
Overvej om der er nogle af dine holdkammerater, som generelt har svært ved at række ud eller er meget introverte – det vil være en stor hjælp for dem, hvis du rækker ud til dem. Vær blandt andet særlig opmærksom på udenlandske spillere og spillere, der bor alene. Dette gælder også, selvom I stadig har udendørs træningsaktivitet i grupper. Dagene bliver ofte lange. Sæt eventuelt hyppige online fællesskaber op, eller gå sammen om at kaste jer over nye (online) aktiviteter, så I skaber noget at tale om. 

 

3. Tag hånd om dine bekymringer

Udfordre dine bekymringer og tal med nogen om dem
Forsøg at registrere dine bekymringer og forsøg herefter at udfordre dem ved at sætte dem i perspektiv og forholde dig til fakta, så du i stedet forholder dig konstruktivt og realistisk. Det kan desuden være en hjælp at tale med nogen om det – partner, venner eller familie.  

Flyt dit fokus og begræns dit forbrug af nyheder 
Situationen omkring coronavirus fylder rigtig meget i vores dagligdag, og det kan være svært at skulle kapere de mange daglige nyheder, som kan tømme en for energi. Flyt dit fokus over på mere opmuntrende indhold i hverdagen og begræns dit forbrug af nyheder til et par daglige opdateringer. Hold dig til troværdige kilder – eksempelvis Sundhedsstyrelsen. Vær også opmærksom på, hvor meget du bliver påvirket via sociale medier.  

Skab overblik over din økonomi 
Har du bekymringer om, hvorvidt din økonomiske situation har ændret sig som følge af coronakrisen, anbefaler vi at du tager fat i din bankrådgiver for at få overblik over din økonomiske situation. Det er måske tid til at få lagt et budget, så du får et bedre overblik og kontrol og deraf øget tryghed. 

Få styr på dine kontraktforhold 
Er du bekymret for, hvordan den nuværende situation kan påvirke dine kontraktforhold, anbefaler vi at du taler med holdkammerater eller kontakter din spillerforening. 

Tag pulsen på din fremtidige karrieresituation 
Har du bekymringer om din fremtidige karrieresituation, anbefaler vi, at du tager kontakt til 4players rådgivningsteam, der sidder klar til at hjælpe og rådgive dig omkring dette og kan hjælpe dig til at forberede dig bedst muligt.

 

4. Sæt struktur på dagligdagen

Tag kontrollen og lav faste rutiner i din ændrede hverdag 
Din normale hverdag og dine rutiner er ikke længere i samme grad dikteret af sporten. Det er derfor væsentligt, at du tager kontrollen over din nye anderledes hverdag. Forsøg på bedste vis at få lavet nogle faste rutiner, der bl.a. omhandler, hvordan du træner, spiser og får sikret en god søvnrytme, så du fastholder en sund adfærd og en vís grad af regelmæssighed. 

Læg en plan for, hvad du vil have ud af din dag 
Forsøg på bedste vis at få lagt en plan over de ting, som du gerne vil foretage dig i løbet af dagen. Dette kan medvirke til at give hverdagen mere indhold og mening, så den føles mindre kaotisk, og du føler dig mindre rastløs. Derudover giver det ro og energi at få lagt en plan og få udført sine daglige gøremål.  

 

5. Skab positivt indhold i hverdagen gennem nye aktiviteter 

Sæt fokus på dig selv og din personlige udvikling 
Du har formentlig en del ekstra tid i hverdagen, som du skal have fyldt ud med aktiviteter for at undgå rastløshed og kedsomhed. Understimulering kan i værste tilfælde føre til stress. Søg at finde aktiviteter, der kan gøre dig glad og være meningsfulde for dig. En god mulighed kunne være at fordybe dig i dig selv og udforske dine interesseområder. Dette kunne eksempelvis være at starte op på korte kurser, uddannelse eller andet, der kan udvikle dig. 4player har eksempelvis en række nu-og-her online muligheder, du kan anvende. Se mere her 

Pust ud og gør status over din situation
Nyd pusterummet væk fra din stressede hverdag, hvor der stilles store krav til din daglige præstation. Se det som en mulighed for at få ladet batterierne op. Ydermere giver den nuværende situation dig mulighed for at gøre status på din karriere og sætte nye mål for din tilværelse både på og udenfor banen.  

Begynd at dyrke mindfulness
Overvej at benytte mindfulness og oplev de positive effekter ved at blive mere opmærksom på dig selv, dine tankemønstre og din krops signaler. Mindfulness bliver mere og mere udbredt i sportens verden og er blevet bevist at have positive effekter for både fysik og psyke, der kan være til gavn for dig som elitesportsudøver både på og uden for banen.  

Start nye projekter eller hobbyer 
Du kan også skabe indhold i hverdagen, og noget andet at tænke på, ved starte nye projekter eller hobbyer. Dette kunne eksempelvis være at tage hul på projekter i lejligheden, huset eller haven, som du ikke har haft tiden til. Eller at begynde at dyrke yoga, madlavning, læse bøger, male eller aktiviteter i naturen – selvfølgelig med god afstand til andre – som eksempelvis fiskeri. 

Vær opmærksom på at undgå uhensigtsmæssig adfærd 
Med bekymringer, kedsomhed, rastløshed og det manglende kick fra sporten kan der for nogen være en risiko for at kompensere på uhensigtsmæssig vis. Vær blandt andet opmærksom på din og andres adfærd i forhold til alkohol og forbrug af online gambling. Ræk ud efter hjælp, hvis det bliver nødvendigt. Du kan altid kontakte 4player for en fortrolig snak om, hvordan du eller andre kan få hjælp. 

 

6. Skab gode kår for dit parforhold og familien 

Afstem forventninger med din partner og giv hinanden luft
Når du og din partner pludseligt er meget mere sammen i hverdagen, så kan der komme gnidninger og frustrationer. Prøv at imødekomme dem ved at afstemme jeres forventninger og planlæg, hvad I gør hvornår. Hvad I gør sammen, og hvordan I giver hinanden luft og alenetid.  

Udnyt at der er mere tid til nærvær 
Du har mere tid til din partner og børn. Udnyt tiden til at skabe yderligere nærvær. Lær din partner bedre at kende. Involver dig endnu mere i dine børn, der med garanti ikke kan få nok af dig. Skab fælles aktiviteter, der aktiverer alle og bygger endnu stærkere bånd. 

Har du brug for hjælp?

33 12 11 28