Råd ifm. genåbning

Selvom Danmark nu er i en genåbningproces, hvor mange turneringer og aktiviteter genoptages, er det vigtigt at være opmærksom på, at det er en ny situation og ny hverdag vi vender tilbage til. Nedenfor har vi samlet 6 gode råd til hvordan du skal forholde dig ifm. genåbningen.

Vend tilbage til fuldt aktivitetsniveau i etaper

Det er almindeligt, at det kan være udfordrende og forbundet med symptomer at gå for hurtigt fra lavt gear til højt gear igen. Vend tilbage til fuldt aktivitetsniveau i etaper og prioritér det vigtigste først. Hav tålmodighed med dig selv. Søg at være opmærksom på, hvad der er normal påvirkning, og hvad der ville være godt at tale om. Det skulle gerne normalisere sig, ellers bør du reagere og søge hjælp.
(Få mere info om mental balance her)

 

Forbered dig på at kunne præstere under de nye rammer

Genoptagelse af træning og kamp er ikke en tilbagevenden til det tidligere setup i din sport. Der vil være nye rammer, nye praktiske foranstaltninger og nye vilkår at præstere under. Vær opmærksom på, hvordan det påvirker dig, din motivation, dit fokus og dit humør. Søg at finde en accept af vilkårene og fokusér på det, du kan gøre noget ved, herunder dine egne tanker og handlinger. Du skulle gerne vænne dig til det, ellers bør du reagere og søge hjælp.

 

Håndtér dine og dine nærmestes bekymringer og utryghed

Hvis tilbagevenden til træning og kamp er forbundet med bekymringer eller utryghed hos dig selv eller dine nærmeste, vil det være godt at tale om dette. Har du konkrete udfordringer relateret til din/jeres situation, kan du kontakte din klub eller søge rådgivning hos Spillerforeningen.

 

Uhensigtsmæssige tanker og bekymringer kan dukke op igen

Der vil være risiko for at vende tilbage til tidligere negative tankemønstre og bekymringer, som relaterer sig til din sport. Du kan aktivt arbejde med at ændre dette og give dig selv bedre forudsætninger for at præstere og få bedre trivsel. Måske har du benyttet den ufrivillige pause til at arbejde med det mentale. Måske har du mod på at begynde nu. Find eventuelt nogen, der kan hjælpe dig.

 

Skab fortsat struktur og rutiner i din hverdag

Trods tilbagevenden til træning og kamp, kan din/jeres hverdag stadig se anderledes ud end normalt. Det er fortsat væsentligt, at du tager kontrollen og på bedste vis får lavet nogle faste rutiner (bl.a. for træning, god søvnrytme og måltider), så du skaber regelmæssighed og fastholder en sund adfærd. Skab indhold og mening ved at lægge en plan over de ting, som du gerne vil foretage dig i løbet af dagen.

 

Vær opmærksom på ændrede rutiner og forventninger

Som følge af coronakrisen og den længere periode hjemme, som har været noget helt nyt, kan der være opstået andre rutiner, prioriteringer og forventninger hos dig selv og din partner/familie. Vær opmærksom på dine egne prioriteringer og forventninger til dig selv, og at disse er realistiske. Vær opmærksom på din partners/families forventninger til dig og tal om, hvordan det bliver fremadrettet.

Har du brug for hjælp?

33 12 11 28